حكاية عن جعران وعن خنفسى
تقابلوا حبوا بعض ساعة مســـــــــــــــا
و لا قال لهم حد اختشوا عيب حـــــرام
و لا حد قال دي علاقة متدنســــــــــــــة
عجبى !!!
عرضت الخنفساء عليهما ان يحبونها سويا ، وتحبهم سويا ويحبون بعضهم جميعا نظر الجعران للسلحفاة فى دهشة مفتعلة
حقيقى ؟!
ثم نظر للخنفسة بتساؤل
فوجئت السلحفاة بان صديقتها الخنفسة التى تعيش مع خنفس يحسدها عليه كل الحيوانات ولديها
حقيقى ؟!
ثم نظر للخنفسة بتساؤل
فوجئت السلحفاة بان صديقتها الخنفسة التى تعيش مع خنفس يحسدها عليه كل الحيوانات ولديها
ولديها رمال ناعمة تعيش فيها بهذا العرض الجرىء انها تريد ان تشاركها هى والجعران قصة الحب
لم تفهم منهما شيئا وسكتت قليلا فى انتظار ان يتكلم الجعران دفاعا عن حبه لها
لكنه اعجبته فكرة منافسة الخنفساء والسلحفاة عليه ...
حدثت السلحفاة نفسها " كيف تتحدث الخنفسة بهذه البساطة عن الجعران وهى لديها خنفسها
حدثت السلحفاة نفسها " كيف تتحدث الخنفسة بهذه البساطة عن الجعران وهى لديها خنفسها
لماذا لم تهتم لمشاعرها ؟!
بهذه البساطة تريده
فلتأخذه
وافقت الجعران والخنفسة على قصة الحب الثلاثية هذه ثم فجعتها الخنفسة بان قالت...
انتبها
انا للرومانسة وهى للمضاجعة إن أردت ، هكذا لدي الجعران كل رغباته
ابتسم الجعران ، وأخذت الخنفسة تقنع السلحفاة بأهمية أن تنقلب على صدفتها للجعران ، وانها لا تحتاج لذلك فسلحفها يقوم بهذا على اكمل وجه .
تعجبت السلحفاة ، فمنذ أيام رأت الحرباء مع الجعران يتضاجعان بسهولة أمام عينيها
وافقت الجعران والخنفسة على قصة الحب الثلاثية هذه ثم فجعتها الخنفسة بان قالت...
انتبها
انا للرومانسة وهى للمضاجعة إن أردت ، هكذا لدي الجعران كل رغباته
ابتسم الجعران ، وأخذت الخنفسة تقنع السلحفاة بأهمية أن تنقلب على صدفتها للجعران ، وانها لا تحتاج لذلك فسلحفها يقوم بهذا على اكمل وجه .
تعجبت السلحفاة ، فمنذ أيام رأت الحرباء مع الجعران يتضاجعان بسهولة أمام عينيها
ثم عاد لها يطلب الغفران واليوم تطلب منها صديقتها الخنفساء المخلصة أن تشاركها اياه ، تأملت الوضع قليلا فربما راقت له من قبلها ، أخذت تقنع نفسها بنجاح لعبة الحب الثلاثية هذه ، لكن الخنفسة بهدوئها الشديد وبصدفتها الشيك الملفتة وبنعومة ملمسها استطاعت ان تجتذب الجعران ، فيبدو أن الجعارين أنتهت من على الأرض !
لماذا رفضت الخنفسة فى البداية أرتباط الجعران بالسلحفاة تماما ولماذا عادت تطلب مشاركتها حبه ...؟!
أحتارت السلحفاة فى الأمر قليلا ، ثم أخذت قرارها بالابتعاد عنهما ...
سارت بثقة بين إقرانها تحدثهم عن أحزان قديمة
أحتارت السلحفاة فى الأمر قليلا ، ثم أخذت قرارها بالابتعاد عنهما ...
سارت بثقة بين إقرانها تحدثهم عن أحزان قديمة
تحكى لهم عن بنى آدم قابلته منذ زمن تعامل معها برفق وقرر آلا يقتلها حفاظا على حياتها ، ضحى بنفسه لتعيش هى
لأنه للأسف لم يستطع العيش بين البشر والحشرات والحيوانات ...
اما سلحفاتنا البلهاء تسللت عائدة الى المياه الشفافة
تراقص الاسماك و المحار بنعومتها
ثم تذهب هادئة ببطء شديد لمكان نومها
تعليقات
Have a nice day
و الله العظيم مافاهم حاجة
نورونا ربنا ينور طريقكم
KING TOOOT
اشكرك ونورت مكانى فعلا
يارب يوم سعيد علينا كلنا
تصدق انى مش مصدقة انى عشت وشفت اليوم اللى لاقتيك عندى بتتكلم كدا عادى من غير شعر
بجد انا مش مصدقة والحمد لله ان البوست دا كان ملغز ليك
عموما انا مش هاحاول افهمك لان اكيد دى مش حاجة لطيفة
لكن ان ضيفت الرباعية اللى انا بحبها اوى واللى كانت سبب فى كتابة القصة دى يارب تكون اتنورت
ونورتنى يا كنج توت يا جامد
اولا اهلا بك زائرة عزيزة واشكرك على الاهتمام
وتابعى ردى على كنج توت وبصى فيها تانى بعد ما ضفت الرباعية وقوليلى الموضوع كدا لسة ملغز ولا ايه
و عقولنا بالرباعية إتنورت
تسلم إيديكي ياست يا أميرة الحكايات
لا يوم كتبت تفاهة ولا قصـــّـرت
و عجبي
KING TOOOT
بجد تلخيص مذهل لاشياء عديدة
بس للاسف
صحيح
الرباعية تفتح النفس ولكن رؤيتك ليها كده حلوة اوي
ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح
متخفش من جني ولا من شبح
وان هب فيك عفريت قتيل اساله
مدافعش لية عن نفسه يوم ما اندبح
عجبي
اقول ايه بس ازاى اقدر اجارى سيل الشعر الجارف عندك دا
عموما ربنا يقدرنا ونفضل عند حسن ظن بعضنا ببعضنا كدا
انت اللى مبدع لان الرباعية اللى انت اخترتها دى من اروع رباعياته اللى بموت فيها
كان فيلسوف بس الواحد بيحاول يكون صباع صغنن من صوابع ايديه وشبه نور معدى من روحه
والرباعية دى كمان شاغلانى قوى
تفتكر صحيح لو فى عفريت ليه مدافعش عن نفسه يوم ما اندبح
نورتنى يا شادى
متشكرة خالص على ترحيبك وبعد رباعية صلاح جاهين اقدر اقولك الله ينور.. بجد
anaaa geeeeeet
انا اللى اشكرك على متابعتى
وتنورينى دايما دايما كدا
وعلى فكرة انت عندك مدونة رقيقة جدا
وفكرتها مهمة لناس كتير قوى
تحياتى ليك وليها
هنا
يا فرحنا يا سعدنا
يا جميلة يا قمر
انت اللى جامدة وحياة ربنا ، اخيرا عشت وشفت خطوتك بتدب عندى
شكرا يا جميل
انت متعرفيش رأيك مهم بالنسبة لى اد ايه
انت رائعة وخليكى دايما كدة بتنظرى لكل حاجة كانك طفلة كبيرة
اميمة عز الدين
اميمة عز الدين
كمان
دا نا زعقلى نبى
ازيك يا اميمة
على فكرة عايزاك تبعتلى الشغل تانى ورد عادى لانى مش عارفه انزله خالص
ماشى
قولى ماشى
اشكرك يا اميمة ونورتى مدونتى وعقبل مدونتك بقى