العراف الاعمى


العراف الاعمى

قولى من أين ؟
الصمت شظايا ..
والكلمات بلا عينين !
... ... ...
لملمنى الليل.. وأدخلنى السرداب
(قدماى نسيتهما عند الاعتاب
ويداى تركتهما فوق الابواب )
إنك لا تدرين
معنى أن يمشى الإنسان .. ويمشى ..
(بحثا عن إنسان آخر )
حتى تتآكل فى قدميه الأرض،
ويذوى من شفتيه القول !
آلاف الأوجه فى وجهى..
لكنك لا تدرين
أى وجوه تتدلى منها بسمات الزيف
ضائعة المعنى ، متآكلة الأنف
... ... ...
أرشق فى الحائط حد المطواة
والموت يهب من الصحف الملقاة
أتجرأ فى المرآة
يصفعنى وجهى المتخفى بقناع الذل
أصفعه .. أصفع هذا الظل
كل الناس يفارقهم ظلهم عند الليل
إلا ظلى ..
ينسل معى ، يتمدد فوق وسادى المبتل !
البسمة حلم
والشمس هى الدينار الزائف
فى طبق اليوم
من يمسح عنى عرقى هذا اليوم الصائف ؟
والظل الخائف
يتمدد من تحتى ، يفصل بين الأرض .. وبينى !
.... ..... ......
وتضاءلت كحرف مات بأرض الخوف :
( حاء .. باء ..)
(حاء .. راء .. باء .. هاء )
الحرف السيف
مازالت أرود بلاد اللون الداكن
أبحث عنه بين الاحياء الموتى .. والموتى الاحياء
حتى يرتد النبض فى القلب الساكن
لكن .... !!
.... .......... .....
وأخيرا عدت
أحمل فى صدرى صمت الطاعة
وبلا .. ساعة
ماجدوى الساعة فى قوم قد فقدوا الوقت ؟
ورجعت بدون كتاب غير كتاب الموت ،
وضجيج الناس
أغنية .. كغطيط نعاس :
" لم نولد لنهز الدنيا "
" لم نخلق لنخوض معارك !"
" نحن ولدنا ..
للألهام ..
للأحلام ..
للصلوات ..."
...
ضمينى فى صدرك .. حتى أتنبأ
وأنا لا أكتب .. أو أقرأ !!
أمل دنقل 1974
**********
لماذا يا أبت لم تترك لنا وسيلة للتعبير عن الحزن .... هذا عام ميلادى 1974 كتبت فيه عن ما أحزننى وانا الان 32 عاما .... لماذا يا ابت لم تترك لى وسيلة لللتعبير عن حزنى

سهى زكى
2007

تعليقات

ليس بمثل هذه الاسئلة نستقبل اعوامنا الجديدة
ليس بمثل هذا الحزن
غنما بطيف لشموع وبريق من امل كل سنة وانتي احلى
‏قال Reem
كل الناس يفارقهم ظلهم عند الليل
إلا ظلى

جميل اوى ياسهى كلامك جميل

بس هوا انا عديتك فى حالة الحزن ولا ايه؟ انا اسفة لو الحالة دى نقلتها اسفة بجد مش عارفة اقول حاجة غير افتكرى كلامك كلامك بحاول اعمل بيه واشتغل على نفسى وبحاول وبحاول بردو اخرج ويلا هتخرجى بردو
‏قال أكرم يعقوب
يعنى مش عارف أقول أيه كلام بيوجع أوى و بيدخل فى أقصى أعماق القلب بجد مش عارف هافضل أقول كدا لحد امتى
كتاباتك حلوة أوى و بتدخل جوه أوى و جميلة أوى

أكرم محمد العوضى
و فى مقولة بنقولها فى فريق زدنى
نقدر....؟طبعاً نقدر
:)
‏قال soha zaky
نهى ... انا حقيقى مضايقة ان أمل دنقل مسبلش حل

ريم ... انا بخرج بجد لكن فيه ايدين تانية بتحاول تدخلنى تانى وانا خايفة بجد انى استسلم لها ... ريم انا بحبك قوى

اكرم.. دى تانى مرة تعلق عندى انا سعيدة بزيارتك ليا وكلامك بيشجعنى بجد ويارب دائما اعجبك
وهاحاول اتعرف على فريقك لانه بيقول كلام حلو
‏قال كراكيب عادل
عندك حزن بس من النوع الراقي

انا بسمية كدة حزن مش سيئ

بيخلق ساعات سمو من نوع غريب

بيخلي الخيال يتلاقي مع كل الاحباب

حتي لو مش موجودين في الحياة

كل الناس يفارقهم ظلهم بالليل الا ظلي

من يمسح عرقي هذا اليوم الصائف ؟؟

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشذوذ الجنسى

القنفذ